Resultaten
Wat leren leerlingen op onze school? En wat gaan leerlingen doen als hun tijd bij ons erop zit? Dat onderzoeken we ieder jaar.
Basisvaardigheden
Rekenen, lezen, taal en burgerschap zijn belangrijke vakken. Leerlingen hebben ze nodig om later zo goed mogelijk mee te kunnen doen. Daarom besteden we er in onze lessen veel aandacht aan. We willen dat minimaal 75% van onze leerlingen aan het einde van hun schoolperiode het streefniveau voor deze vakken haalt. We kunnen stellen dat dit is gelukt voor de meeste vakken. Voor rekenen hebben we onze ambitie niet gehaald. We hebben gekeken hoe dat kan, en werken aan verbetering.
Naar een passende plek
We besteden veel tijd en aandacht aan het vinden van geschikte uitstroomplekken. En we bereiden onze leerlingen daar ook goed op voor. Na een jaar kijken we of ze nog op de plek zitten waar ze na onze school naartoe zijn gegaan.
We willen dat 80% van onze oud-leerlingen na een jaar nog op de plaats van bestemming zit. Vorig schooljaar was dat zo in 88% van de gevallen. We hebben onze norm daarmee behaald.
Uitstroom
We streven ernaar dat zoveel mogelijk van onze leerlingen uitstromen naar:
- MBO 1/2
- Betaalde arbeidsplek
- Beschut werk
- Dagbesteding
In schooljaar 2023-2024 stroomden 60 leerlingen uit. Van deze leerlingen:
- Vonden 7 een betaalde baan
- 4 gingen er naar beschut werk/beschermde werkomgeving
- 5 naar een arbeidstrainingscentrum niet verbonden aan mbo(act))
- 1 startte met vervolgonderwijs niveau 1 (mbo bol/bbl/leerwerk traject, entree en atc)
- 4 gingen naar regulier praktijkonderwijs (Pro)
- 5 gingen wegens verhuizing naar een ander VSO
- 29 vonden een plek binnen dagbesteding
- 1 ging over naar zorg/behandeling zonder onderwijs
Vanaf januari 2026 geldt de nieuwe Wet van school naar duurzaam werk. Voor leerlingen met uitstroomprofiel Arbeid betekent dit dat wij aanvullende loopbaanbegeleiding (nazorg) organiseren.
Na uitstroom volgen we leerlingen op de werkplek en bieden ondersteuning waar nodig. Bijvoorbeeld bij veranderingen op het werk of in de thuissituatie. De mentor of trajectbegeleider blijft het aanspreekpunt voor ouders, leerlingen en de werkgever.
